Vaikka kampanja ei onnistu, niin kampanjointiin panostettu aika ei ole turhaa. Lue Kitty's Dinerin tarina! 

Kirjoittaja Sanna Langi

Hi ya’ll! Nimeni on Sanna Langi ja olen 24-vuotias opiskelija ja yrittäjänalku Helsingistä. Yhdessä hyvän ystäväni, Michael Beresfordin, kanssa olemme visioineet ensimmäisen ravintolakonseptimme nimeltä Kitty’s Diner.

Pähkinänkuoressa, Kitty’s on amerikkalaistyylinen Diner-ravintola, joka on ainut laatuaan Helsingissä. Kitty on fiktiivinen hahmo, jonka olemme luoneet ravintolamme taustalle. Kitty on energinen ja hauska 1950-luvun nainen, joka tällä hetkellä elää sosiaalisessa mediassa ja häntä seuraa jo yli 700 henkilöä. Kitty tykkää kertoa päivistään ja kysellä kavereiltaan heidän kuulumisia.
Michael ja minä opiskelemme molemmat HAAGA-HELIASSA ja olemme mukana myös StartUp Schoolin valmennuksessa. Olemme kehitelleet konseptiamme opiskelujen ohella kahden vuoden ajan, ja olemme hyvin jännittävässä tilanteessa. Liiketoimintasuunnitelmamme on valmis, olemme aloittaneet yhteistyön joukkorahoitusyhtiö Invesdorin kanssa tämän vuoden helmikuussa. Yritysvalmentajamme suosittelivat meille tätä kanavaa rahoituksen hankinnassa.

Olemme startup-yritys, joten joukkorahoitus on ollut meille hyödyksi monella tapaa. Olemme tähän mennessä saaneet kontakteja sen kautta ja erittäin hyvää näkyvyyttä yrityksellemme ja olemme olleet yhteydessä useaan sijoittajaan. Koko rahoitusta emme ole saaneet vielä kerättyä, mutta jatkamme markkinointia myös eri medioiden kautta. Olemme Invesdorin listoilla toukokuun alkuun asti. Olemme käyneet tapaamassa myös Finnveran konsulttia alustavasti.

Ymmärsimme hankkeen alkuvaiheessa, että startup-yrityksen on haasteellista saada rahoitusta joukkorahoituksen kautta, sillä suuremmat sijoittajat haluavat nähdä lukuja ja tuloksia yhtiön edellisiltä vuosilta. Näitä lukuja meillä ei ole, mutta useat ovat olleet kiinnostuneita yrityksestämme, ja haluavat kuulla seuraavista askeleista. Olemme hyvin positiivisia tulevaisuudesta. Olemme tietoisia mahdollisista riskeistä, jotka liittyvät varsinkin ravintola-alan kasvuyrityksiin, siitä syystä ymmärrämme myös sijoittajien näkökulman.

Olemme erittäin aktiivisia markkinoidessamme yritystämme ja olemme tehneet myös hyvin paljon taustatyötä. Olemme viimeisen vuoden aikana muun muassa käyneet New Yorkissa tutkimusmatkalla, eli syömässä yli kymmenessä eri Diner-ravintolassa, ja hankkimassa rekvisiittaa ravintolaan. Verkostoiduimme siellä myös usean eri ravintoloitsijan kanssa. Olemme järjestäneet HAAGA-HELIAn, Haagan kampuksella Menu Tasting-tapahtuman, jossa kutsuvieraina oli sekä HAAGA-HELIA johtoa, opettajia, että ystäviä StartUp Schoolista. Olemme tähän mennessä pitäneet useita esitelmiä koululla ja järjestäneet kyselyitä. Myös kilpailijoiden vertailua on tehty paljon Helsingin alueella. Diner-tyypistä ravintolakonseptia ei Helsingissä vielä ole, mutta huomasimme hyvin pian, että markkinarako sekä kysyntää löytyy! Amerikkalainen ruoka on Suomessa suosittua ja Helsinki kaipaa uusia trendejä. 

Osallistumme myös seuraavaan ravintolapäivään ja suunnitteilla on luoda Kittyn milkshake-baari. Tarkoituksena on tarjota erilaisia pirtelöitä Kittyn tyyliin ja tätä kautta luoda ravintolallemme tunnettavuutta, ennekuin lanseeraamme konseptimme Helsingissä.

Vaikka ensimmäinen ravintolamme on vielä lastenkengissä, olemme jo miettineet tulevaisuutta. Haluamme tietysti menestyä ja olemme molemmat yrittäjinä rohkeita, kunnianhimoisia ja valmiit tekemään paljon töitä yrityksemme eteen. Meillä on jo ideoita, kuinka voimme jatkaa Kittyn tarinaa ja laajentua yrityksenä. Siihen tarvitaan paljon uskoa ja yhteisön voimaa.  Voimme jo tässä vaiheessa todeta, että uskomme vakaasti kansainvälistymisen olevan mahdollista. Vaikka olemme hyvin realistisia ja otamme yhden harkitun askeleen kerrallaan, kuitenkin vain taivas on meille rajana.
C’mon everybody, let’s do the twist! 

www.kittysdiner.fi