Inspiroiva tarina siitä, miten rakkaasta harrastuksesta voi kokeilla bisnestoimintaa. 

Kirjoittaja Rami Laaksonen

Kaikki alkoi vuoden 2012 syksyllä unelmana korttipelistä, mikä opettaisi pelaajilleen aitoa eurooppalaista miekkailua viihteellisen viitekehyksen avulla. Tällä tuotteella olisi rajattu asiakaskunta ripoteltuna ympäri maailman. Lisäksi korttipeli edellyttäisi ulkopuolista rahoitusta kustannusten kattamiseksi. Audatia: The Medieval Combat Card Game -miekkailukorttipelin tekijätiimi, isobritannialainen miekkailunopettaja Guy Windsor ja suomalainen liiketalousopiskelija Rami Laaksonen päätyivät valjastamaan joukkorahoituksen unelmansa toteuttamiseksi. Kaksikko valitsi Indiegogo -palvelualustan joukkorahoituspalveluiden laajasta tarjonnasta sen ollessa tunnettu ja suomalaisen yrityksen käytettävissä. Samalla joukkorahoitus tarjosi vastauksen perinteisten sijoittajien ja sidosryhmien huulilla olleisiin kysymyksiin: Mistä asiakkaat, sijoittajat ja kassavirta?

Kampanjan tavoitteet ja osallistumistasot

Audatia-miekkailukorttipelille asetettiin tavoitesummaksi 23 000 euroa. Tällä summalla pelin taidetta, painatusta ja postittamista koskevat kustannukset olisivat katettavissa. Jollei tavoitetta saavutettaisi, saisivat kaikki sijoittajat osallistumissummansa automaattisesti takaisin. Tekijätiimi koki tämän periaatteen tärkeäksi ja samalla se madalsi peliin sijoittamisen taloudellista riskiä. Tavoitesumman ohella Audatia-hankkeelle määritettiin eri sijoitustasoja, joilla kampanjaan saattoi osallistua. Sijoitustasot voidaan jaotella kolmeen eri päälohkoon, jotka kaikki toivat sijoittajalle vastinetta. Lohkoista ensimmäinen tarjosi sijoittajilleen korttipelin digitaalisessa, itse tulostettavassa muodossa. Toinen lohko sisälsi painetut pelikorttipakat postitse lähettynä. Siinä missä kaksi ensimmäistä sijoitustasoa olivat suuruusluokaltaan 10 - 35 euroa, kampanjan kolmas lohko kattoi 25 000 euron sijoitustason, mikä toi mukanaan aseman Audatia-korttipelin suojelijana. Tämä taso sisälsi kaikkien nykyisten ja tulevien Audatia-pelituotteiden lisäksi sijoittajalle pääsyn oman korttipakkansa sankariksi, omistusvärssyn ja kunniamaininnan jokaisen pelipakan kannessa. Sijoitustasojen ja niiden sisältämien tuotteiden yhdistelmien lisäksi sijoittajille tarjottiin rajoitettuja keräilykappaleita ja maksuttomia oheistuotteita miekkailukirjoista erityiskortteihin.

Markkinointi ja viestintä

Audatian kampanjalle laadittiin esittelyvideo Indiegogo:n isännöimän kampanjasivuston tueksi ja laajemman näkyvyyden saavuttamiseksi. Hissipuheen sisältävä tiivis video salli miekkailukorttipelin taustatarinan ja  sen tarjoaman lisäarvon kuvaamisen, ollen samalla helposti jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median hyödyntäminen osoittautui kampanjan kannalta tärkeäksi tekijäksi, minkä kautta miekkailukorttipelin sanoma tavoitti sijoittajia halki tietoverkottuneen maailman.  

Lisätavoitemaalit ja lopputulos

Miekkailukorttipelin joukkorahoituskampanjalla oli rajattu kahden kuukauden sijoitusaika heinäkuusta syyskuuhun 2013. Audatian tavoitesumman saavuttamisen myötä tekijätiimi asetti hankkeelle uusia lisätavoitemaaleja. Jos tavoitemaaleja saavutettaisiin, olisi työryhmän mahdollista suunnitella, toteuttaa ja toimittaa asiakkailleen pelilaajennuksia. Lisätavoitemaalit toimivat nykyisiä ja tulevia sijoittajia motivoivina tekijöinä, minkä myötä kolme Audatialle asetetusta neljästä lisätavoitteesta saavutettiin. Sijoitusajan päättyessä hankkeen kokonaissumma oli noussut 57 212 euroon. Lopputuloksen myötä hankkeen tekijätiimi aloitti rohkean unelmansa toteuttamisen, mikä huipentui Audatia: The Medieval Combat Card Game -korttipelin julkaisemiseen vuoden 2014 heinäkuussa. Kaikki tämä oli mahdollistunut joukkorahoituksen ansiosta, kansainvälisen sijoittajajoukon yhdistetyllä tahdolla ja voimalla.

Kirjoittaja on Audatia: The Medieval Combat Card Game:n julkaisseen peli- ja konsultointialan startup-yrityksen, Growl Partnership Oy:n osakas.

Lisätiedot Audatia: The Medieval Combat Card Game -miekkailukorttipelistä: http://www.audatiagame.com

Audatian joukkorahoituskampanjan sivut Indiegogo-palvelussa: http://igg.me/at/audatia

Yhteystiedot: Rami Laaksonen, Growl Partnership Oy rami@growlpartnership.com